Liikunta- ja kulttuurikohteiden digikonseptointi

Pelillinen paikkatietosovellus toisi monipuolisempaa tietoa alueesta ja liikkumisen intoa kaikille kuntalaisille

Rovaniemen kaupungin ekosysteemisopimuksessa painotetaan arktista matkailua ja tulevaisuuden hyvinvointipalveluja. Kehityskohteita ohjaavat muun muassa uuden ajan matkailu ja digitalisaation hyödyntäminen luonto- ja liikuntamatkailussa. Kaupungin ympäristössä on paljon liikunta- ja kulttuurikohteita, joiden paikkatiedot ja saavutettavuus tulisi tuoda esille uusin ja mielenkiintoisin tavoin, jotta ne kannustavat mahdollisimman monet liikkeelle. Tätä konseptia tämä digimuotoiluhanke kehittää vuonna 2024.

Liikunta- ja kulttuurikohteiden digitalisoinnin muotoilu -hankkeessa suunnitellaan Rovaniemen liikunta- ja kulttuurikohteiden sovelluskonseptia. Hankkeen aikana kerätään kasaan Rovaniemen alueen julkisia ja yksityisiä toimijoita ideoimaan sisältöä konseptiin sekä suunnittelemaan sen tulevaisuutta. Päätoimenpiteisiin kuuluu:

  1. Kehittäjäverkoston luominen (tekemisestä kiinnostuneet yritykset ja muut toimijat)
  2. Sovelluksen sisällön työpajailu ja datankeruu
  3. Digitaalisen sovelluskonseptin luominen
 
Onko sinulla halukkuutta tehdä yhteistyötä hankkeessa vielä loppukautena 2024 tai olet kiinnostunut aiheesta? Laita rohkeasti viestiä esimerkiksi alapuolella olevalla lomakkeella:

Osallistava keskustelu- ja innovointitilaisuus Korundissa: Liikunnan ja kulttuurin digitalisoiminen ja pelillistäminen Rovaniemellä

Järjestimme hankkeessa hybridityöpajan toukokuussa 2024, johon kokosimme monen alan toimijoita muun muassa matkailun, liikunnan, teknologian ja kulttuurin aloilta. Työpajassa oli esityksiä pelillisten ratkaisujen mahdollisuuksista ja haasteista ulkoliikunnassa, yrittäjäpuhuja, sekä innovointiosuus, jossa yhdessä pohdittiin Rovaniemeä mahdollisuuksien kenttänä ja julkisia toimijoita yritysten tukijana uuden kasvun kehityksessä.

Tarinoita Rovaniemen jokirannasta -reitti:
Rovaniemen älykkäät liikuntareitit paikallisten ja matkailijoiden hyvinvoinnin tueksi -hankkeessa tuotettiin tarinallinen kävelyreitti Rovaniemen jokirantaan. Tavoitteena oli luoda pikkusiltojen lenkille vetovoimaa kulttuurihistoriallisen kävelyn muodossa. Reitti vietiin Rovaniemen kaupungin uuteen Etiäinen-reittipalveluun. Nätti-Jussin kertomaa tarinaa pääsee kuuntelemaan skannaamalla reitillä QR-koodilaattoja.

Asiantuntijablogi Pohjoisen Tekijät blogissa:
Lisää vetovoimaa Rovaniemen liikunta- ja kulttuurikohteisiin digikeinoin

Blogissa pohditaan pelillisyyden hyödyntämistä paikkatietosovelluksissa ja kehittäjäverkoston voimaa innokaupunkihankkeessa.

Asiantuntija-artikkeli FrostBit julkaisuissa:
Digikonseptille kotia etsimässä – esimerkkien, datalähteiden ja alustojen kartoitus

Artikkelissa tarkastellaan teknisestä näkökulmasta reittisovellusten alustojen etsintää ja vaihtoehtoja pelillisten toteutusten mahdollistamiselle.

Artikkeli Arctic Sport verkoston julkaisusarjassa:
Unelmien paikkatietosovelluskonsepti liikunnan, kulttuurin ja pelillisyyden kokeilukenttänä

Artikkelissa keskustellaan sovelluskonseptin kehittämisestä, joka tekisi paikallisista liikunta- ja kulttuurihistoriallisista kohteista houkuttelevampia pelillisyyden avulla. Konseptoinnin prosesseja pohditaan  kehitysverkoston toiminnassa.

PROJEKTI

Liikunta- ja kulttuurikohteiden digitalisoinnin muotoilu

AIKATAULU

1.1.2024 – 31.12.2024

BUDJETTI

73 338 €

KONTAKTIHENKILÖ

Tuuli Nivala

Hankkeessa luodaan yhteistyökumppaneiden kanssa ideoitu sovelluskonsepti ja sen ympärille kehittäjäverkosto, jonka kanssa määritellään konseptin tulevaisuutta. Teemme läheistä yhteistyötä muiden liikunta- ja kulttuurikehitys- sekä verkostointihankkeiden kanssa vuoden 2024 aikana, ja järjestämme hankkeen osalta toimintaa, joihin aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita. Seuraa siis FrostBitin ja Lapin AMK:n viestintäkanavia, joissa viestimme toimista aktiivisesti!