Kesäpeliopinnot 2020

Vuonna 2020 kesäpeliopinnot järjestetään jo neljättä kertaa, mutta tämä vuosi on monella tapaa poikkeuksellinen. Ensimmäistä kertaa kesäpeliopinnot järjestetään täysin etänä, johtuen vallitsevasta epidemiatilanteesta.  

Etäopetus on aiheuttanut monia uusia haasteita, mutta samalla tarjonnut tilaisuuden kokeilla uusia opetusmenetelmiä. Kesäpeliopettajat ovat päässeet ”YouTube-tähdiksi” ja kaikki opetusmateriaali on etukäteen valmisteltu ja ladattu YouTube-palveluun opiskelijoiden käyttöön. Tämä mahdollistaa jokaisen opiskelijat yksilökohtaisen etenemisen; jos jokin asia tuntuu hankalalta, aina voi kelata taaksepäin ja katsoa videon uudelleen. Opiskelijoiden henkilökohtaista ohjausta ei ole unohdettu, vaikka materiaali on saatavissa YouTube palvelusta. Opiskelijoille tarjotaan viikon aikana yksilökohtaista ohjausta: tiistaista torstaihin pidetään kyselytunnit, maantaisin ja perjantaisin opettajat kiertävät ryhmissä, ja joka toinen perjantai järjestetään Sprint Review -tilaisuus. Sprint Review -tilaisuudessa katselmoidaan mitä parin viime viikon aikana on toteutettu peliprojektiin ja mitä seuraavaksi tehdään. Sprint Reviewit ovat hyviä tilaisuuksia päästä seuraamaan projektien etenemistä ja näkemään peliprojektien kehityksen eri vaiheita.  

Kesäpeliopintojen alussa opiskelijoista muodostettiin 16 ryhmää, jotka toimivat yhdessä läpi kesän. Kesäpeliopinnot aloitettiin pelisuunnittelun perusteilla sekä ryhmäytymisellä, joista jatkettiin opettelemaan videoiden avulla niin ohjelmointia kuin mallinnustakin. Tänä vuonna opiskelijoita kesäpeliopintoihin osallistui ennätysmäärä: mukaan innostui yli 110 opiskelijaa. Opiskelijoita osallistui lukiosta, ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta, ja jokaiselle löytyi ryhmistä omat mielenkiinnon kohteet ja vahvuusalueet. Mikä parasta, kesän aikana on mahdollista kokeilla ristiin erilaisia tehtäviä ryhmässä ja oppia uutta. Koko kesää ei tarvitse koodata tai mallintaa, vaan oman mieltymyksen mukaan voi kokeilla erilaisia rooleja.  

Kesäpelirooleja: 
Tuottaja, Pelitestaaja, Äänisuunnittelija, Käsikirjoittaja, Kenttäsuunnittelija, Pelisuunnittelija, Gameplay Ohjelmoija, 3D-Ohjelmoija, Konsepti artisti, Tekninen artisti, VXF-artisti, Pelimoottori ohjelmoija, Network ohjelmoija, Ohjelmoija, 3D-artisti, Animaattori, UI-artisti, Community Manager, Data Analysoija, Business 

Parhaillaan suurin osa opiskelijatiimeistä viettää kesälomaviikkoa, joka tänä vuonna ajottui juhannusviikolle. Viikon loma alkurutistuksen jälkeen tulee varmasti jokaiselle tarpeeseen. Takana on raskas kevät opiskelua, jonka jälkeen kesäpeliopinnot aloitettiin täydellä höyryllä. Nyt on lupa nauttia kesästä ja ottaa rennosti.  

Juhannuksen jälkeen palaamme jatkamaan kesäpeliopintoja: seuraavana tavoitteena on toimivan prototyypin rakennus, jota päästään testaamaan seuraavassa Sprint Review -tilaisuudessa. Luvassa on jälleen kerran huikeita pelejä. Vaikka tämän vuoden teemana on seikkailupelit, elokuun 21. päivä päätöstilaisuudessa on testattavana hyvin erityyppisiä pelejä. Luvassa on 2D ja 3D pelejä, joissa hyödynnetään erilaisia pelimekaaniikoita: hupia ja hauskuutta on siis luvassa. Toivotaan, että pääsemme kesän lopuksi pitämään yhteisen päätöstilaisuuden ja testaamaan paikan päälle jokaisen ryhmän pelejä. 

Kesäpeliopinnot järjestetään Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteistyönä. Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun digitaaliset ratkaisut osaamisryhmän henkilöstö toimii kesäpeliopinnoissa opettajina ja vastaavat opiskelijoiden ohjauksesta.  


Kirjoittaneet Toni Westerlund & Jarkko Piippo | 18/06/2020