Smart and Secure Energy Solutions for Future Mobility (Energy ECS) hanke on startannut vuonna 2021, ja olemme päässeet nyt projektin kimppuun myös labrassa.
Tässä ECSEL-IA hankkeessa tutkitaan tulevaisuuden älykkäitä energiaratkaisuja, joilla tehdään tietä uudenlaiselle eurooppalaiselle yritys- ja teknologiaekosysteemille. Koko projektikonsortioon kuuluukin 16 pientä ja keskikokoista yritystä, 8 suurta yritystä ja 6 koulutus- ja kehitysorganisaatiota kahdeksasta eri maasta: Suomesta, Saksasta, Itävallasta, Sveitsistä, Islannista, Ruotsista, Irlannista ja Italiasta.
Hankkeessa toteutetaan kuusi yhteennitoutuvaa UC:ta (Use Cases), joissa etsitään ratkaisuja ICT-infrastruktuurien ja elektroniikkalaitteiden haasteisiin sekä tulevaisuuden tarpeisiin. Keissit keskittyvät muun muassa droneihin, älykkäisiin kuljetuskontteihin, mikrogrideihin, ajoneuvojen lataustekniikkoihin, itsevoimaisiin rengasjärjestelmiin sekä sähköauton itsenäiseen ajamiseen latausasemalle. FrostBit laboratorion päävastuulla on viimeinen näistä, eli e-ajoneuvon ajaminen latausasemalle (UC6).
Sähköbussin itsenäinen parkkeeraus
Sähköbussin itsenäinen parkkeeraus
FrostBitin osuudessa toteutetaan islantilaisen Strætó bs linja-autoaseman digitaalinen kaksonen, jonka tarkoituksena on toimia turvallisena testiympäristönä. UNIKIE:n ohjausjärjestelmä lukee virtuaalisten sensorien dataa, jonka pohjalta se ohjaa 3D-mallinnettuja busseja parkkiruuduista latauspisteelle ja takaisin.
Tällä hetkellä simulaatioon on suunniteltu ja toteutettu tarvittavat datansiirtoväylät sekä käyttöliittymä. Strætó:n linja-auton 3D-malli on lähes valmis ja aseman aluemallinnus on alkamassa pikimmiten.
Mitä tästä keissistä sitten lopulta saadaan aikaiseksi? Lopputuloksena, simulaation on tarkoitus toimia testausympäristönä, ennen kuin busseja aletaan liikuttamaan oikeassa ympäristössä – tällä mahdollistetaan hallittu ja turvallinen testaus.
Lue lisää hankkeesta sen virallisilla sivuilla, sekä Lapin AMK:n ajankohtaisesta tiedotteesta!