Xstory – Lapin tarinoita elämysteknologian avulla -hanke jatkaa aiempien elämysteknologiahankkeiden työtä teknologian, kulttuurin ja matkailun rajapinnassa. Edeltävissä hankkeissa on tunnistettu alueen yrittäjien kiinnostus elämysteknologioiden hyödyntämiseen, sekä toisaalta tuen tarve mahdollisuuksien kartoittamisessa ja erilaisten ratkaisujen käyttöönotossa. Lapin yliopiston ja Lapin AMK:n yhteishanke keskittyy kulttuurimatkailun mahdollisuuksiin, joiden kautta voidaan kehittää paikallisturismia teknologiaa hyödyntäen.
Hankkeessa on tuotettu demoja sekä museo- että yrityskontekstissa. Eri teknologioista on hyödynnetty mm. pelimoottoreilla rakennettua VR-sisältöä, 360-kuvia sekä mobiililaitteita. Toteutusten kautta on tuotu näkyviin Lapin menneisyyttä ja nykyisyyttä sekä tarjottu virtuaalista pääsyä vaikeasti saavutettaviin paikkoihin.
Vanhan Sallan virtuaalihautausmaa
Virtuaalihautausmaa antaa Sallan sota- ja jälleenrakennusajan museon kävijöille mahdollisuuden virtuaalitodellisuusvierailuun Venäjän rajavyöhykkeellä sijaitsevilla hautausmailla, joille pääsy fyysisesti on käytännössä mahdotonta. Aiemmassa Elämysteknologioiden Lappi 2025 -hankkeessa tehtyä virtuaalihautausmaata on päivitetty ja laajennettu VR-laitteiden suorituskyvyn kehittymisen myötä. Uudistetussa virtuaalihautausmaassa ympäristö on todenmukaisempi ja siihen on rakennettu saksalaisten sotilashautausmaan lisäksi myös suomalaisten sankarihautausmaa. Myös käytettävyyttä on parannettu sekä graafisen käyttöliittymän että sovellusta varten rakennetun pöytäohjaimen päivittämisellä.
Rovaniemen 1930-luvun keskustan virtuaalinen pienoismalli
Rovaniemen keskusta on historiansa aikana kokenut useita muutoksia. Viime vuosisadan suurimmat muutokset liittyvät rakennuskannan lähes täydelliseen tuhoutumiseen Lapin sodassa ja Kemijoen vedenpinnan nostoon 1960-luvun alussa. Hankkeessa tuotettu visualisointi näyttää Rovaniemen keskustan alueen 1930-luvun alun asussa, ennen saksalaisten laajaa rakentamista, sodan vaurioita ja vesivoiman tuloa. Virtuaalinen pienoismalli on rakennettu yhdistelemällä tämän päivän maastodataa vanhoihin kartta- ja valokuva-aineistoihin. Ympäristöä on mahdollista tarkastella sekä tietokoneen näytöltä että VR-lasien kautta.
TunnEscape-pakopelidemo, Seikkailupuisto Pyhäkuru
Yritysyhteistyönä Suomen ainoan kallioseikkailupuiston kanssa on tuotettu demoversio tunnetaitojen ja yhteistyön harjoittelua sisältävästä pakopelistä. Seikkailupuiston yrittäjän ideasta syntynyttä peliä suunniteltiin yrityksen, AMK:n ja yliopiston yhteistyönä, ja peliin kuuluva PC-sovellus tuotettiin FrostBitillä. Peli on suunniteltu mahdollistamaan tasavertainen osallistuminen ryhmissä, joissa osa pelaajista ei voi kiivetä kallioradalla esimerkiksi liikuntarajoitteiden tai pelon vuoksi.
XStory – Lapin tarinoita elämysteknologian avulla
1.7.2023 – 30.11.2025
592 108 € (Kokonaisbudjetti)
255 008 € (Lapin AMK)
Siiri Paananen
Elämysteknologiat luovat mahdollisuuksia mm. kesäturismiin sekä erilaisten etäkokemusten luomiseen ja uusien liiketoimintamallien kokeilemiseen ja luomiseen. Digitaalisten teknologioiden avulla voidaan visualisoida ja kertoa tarinoita myös tavalla, joka ei vaadi ympäristön muokkaamista tai vahingoittamista. Aineettomat ratkaisut tekevät myös monista kohteista ja elämyksistä saavutettavampia laajemmalle kohdeyleisölle.