Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke

Kurkataan yhteen metsäalan hankkeistamme: ’Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke – kehittäminen’ tavoitteena on päivittää ja kehittää REDUn metsäalan oppimisympäristöjä uudella teknologialla, ja sitä kautta vahvistaa opiskelijoiden osaamisen kehittymistä sekä vastata vihreän siirtymän mukaisiin tavoitteisiin ja tulevaisuuden osaajatarpeisiin.

Kuva 1. Ote hankejulisteesta (Kuva luotu AI:lla)

Tietoa hankkeesta

Hanke koostuu investointiosiosta sekä kehittämisosiosta, jossa vahvistetaan oppilaitosten ja työelämän välistä TKI-yhteistyötä metsäalan koulutuksen ja osaavan työvoiman saatavuuden kehittämisessä osana vihreän siirtymän mukaisten ympäristövaatimusten saavuttamista.

Oppimisympäristöt tehostavat oppimista ja lyhentävät oppimisaikaa, mikä tukee työelämään siirtymistä ja osaavan työvoiman saatavuutta alueella. Oppimisympäristö mahdollistaa harjoittelun energiatehokkaasti ja päästöttömästi opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan, mikä säästää työmaakoneilla tehtävää harjoittelua ja sitä kautta vaikuttaa suoraan fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentämiseen.

Hankkeen konkreettiset tulokset Lapin AMK:n osalta syntyvät neljän työpaketin tuotoksina:

  1. Ensimmäisessä työpaketissa toteutetaan laajennetun todellisuuden (XR) ja lisätyn todellisuuden (AR) metsäalan oppimisympäristö.
  2. Toisessa työpaketissa kehitetään älykkäät, robotiikkaan tukeutuvat pienkuormaajat oppimisympäristön tueksi.
  3. Kolmannessa työpaketissa jatkokehitetään ja monipuolistetaan simulaatioympäristöä rakentamalla kuljettajan työskentelyn etäohjausjärjestelmä.
  4. Neljännessä työpaketissa avustetaan liikuteltavan opetustilan kehityksessä.
Kuva 2. Metsäkonesimulaatiossa esiintyvä maisema

Miksi hanke on ajankohtainen?

Turpeesta luopuminen vaikuttaa Lapin alueella sekä sosiaalisesti että taloudellisesti. Ilman ammatillista koulutusta olevien nuorten ja turvealalta jäävien henkilöiden kouluttautuminen sekä uudelleen kouluttautuminen muille kuin turvealoille, turvaa alueen elinvoimaa ja korvaavien elinkeinojen vahvistumista. Projektissa vastataan oikeudenmukaisen siirtymän tavoitteisiin kehittämällä elinvoimaa yritysten, investointien, työvoiman pitämiseksi ja houkuttelemiseksi sekä edistämällä koulutuksen ja TKI-toiminnan kautta elinkeinoelämän kasvua.

Hankkeen toiminnot risteävät uudelleenkoulutuksen ja uusien taitojen hankkimisen rajapinnassa sekä uusiutuvan – ja vähähiilisen sekä energiatehokkuuden uudet ratkaisut -rajapinnassa. Energiasektorin murroksen synnyttämien alueellisten haittavaikutusten minimoimiseksi hankkeen toimilla vaikutetaan myönteisesti uusien ja korvaavien elinkeino- ja työllisyysmahdollisuuksien syntyyn muun muassa uusiutuvan energian käytön lisäämiseen. Toisen toimintatyypin mukaisesti hankkeessa edistetään nuorten ja mahdollisesti ammatillista tutkintoa vailla olevien koulutukseen siirtymistä, joustavia ja yksilöllisiä koulutuspolkuja sekä kehitetään kouluttautumismahdollisuuksia.

Hankkeen tavoitteena on päivittää ja kehittää REDUn metsäalan oppimisympäristöjä uudella teknologialla, ja sitä kautta vahvistaa opiskelijoiden osaamisen kehittymistä sekä vastata vihreän siirtymän mukaisiin tavoitteisiin ja tulevaisuuden osaajatarpeisiin. Tulevaisuuden osaamistarpeet nousevat Pohjois-Suomen metsäalan toimijoiden tehdasinvestoinneista ja turvesektorin yrittäjien sekä turvesektorin muiden toimijoiden ympäristön aiheuttamista muutoksista. Hankkeen tavoitteena on rakentaa oppimisympäristö, joka palvelisi tulevaisuuden osaajia.

Kuva 3. Oppimisympäristön admin-tilan kotisivu kalustonhallinnan sovelluksessa (Nimet ovat kuvitteellisia)

Uudet oppimisympäristöt tarjoavat elämyksellistä oppimista ja oppimiskokemuksia. Laajennettu- (XR), lisätty todellisuus (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) monipuolistaa myös oppimisen ympäristöjä. XR:n, AR:n ja VR:n merkittävin lisäarvo on mahdollisuudessa ylittää fyysisen ympäristön rajoitukset: tuottaa toimintaa ja kokemuksia, joiden toteuttaminen olisi muutoin, riskien tai kustannusten vuoksi muutoin mahdotonta. Luovuus ja elämyksellisyys ovat aitoja mahdollisuuksia laajennetun todellisuuden ympäristöissä.

Virtuaalisten XR/AR/VR ympäristöjen immersiivisyys voi vahvistaa oppimiskokemusta ja täten edistää tiedon omaksumista ja ymmärtämistä syvemmällä tasolla, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi kompleksisten käsitteiden ja ilmiöiden oppimisessa; visualisoinnit ja vuorovaikutteiset skenaariot voisivat auttaa hahmottamaan abstrakteja käsitteitä tai ilmiöiden systematiikkaa vaikkapa metsäkoneen kunnossapito ja järjestelmien ymmärtäminen aidoissa työelämän vaatimissa työolosuhteissa sekä virtuaalisena mallina verkossa. Aidon metsäkoneen ja metsän ympärille rakennettava oppimisympäristö tarjoaa laadukkaat oppimisen mahdollisuudet.

Oppimisympäristöt tehostavat oppimista ja lyhentävät oppimisaikaa, mikä tukee työelämään siirtymistä ja osaavan työvoiman saatavuutta alueella. Oppimisympäristö mahdollistaa harjoittelun energiatehokkaasti ja opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan, mikä säästää työmaakoneilla tehtävää harjoittelua ja sitä kautta vaikuttaa myös fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentämiseen. Yritykset ja opiskelijat saavat ympäristöstä osaamista nykyaikaisista teknologioista.

Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke – kehittäminen on EU:n rahoittama projekti. Hankkeen kokonaisbudjetti on 951 819€ (640 808 Lapin AMK). Hankkeen toteutusaika on 1.12.2024 – 30.11.2026. Hanke toteutetaan Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke – investointihankkeen (902396) parina.